Amorim-koncernen
Portugal gjorde korken till en global produkt. Vilket gjorde den fantastiska korkarken nödvändig för världen och gav ett fantastikt material till sin välförtjänta position.
Amorim gruppen är en av det största, mest företagande och dynamiska multinationella företag av Portugisiskt ursprung. Redan på 1870-talet var korkverksamheten grund för bolaget och är idag en världsledare inom sektorn.
Amorim var en grundpelare vid uppkomsten av denna världsvida expansionsrörelse, genom att investera i och tro på detta utmärkta råmaterial.
Företaget började som en liten vinkorksfabrik 1870. Väglett av en vision för hållbar tillväxt har koncernen engagerat sig i diversifieringen av sin verksamhet i sektorer och geografiska områden med hög tillväxtpotential. År 1960 inleddes processen att integrera korkverksamheten vertikalt liksom internationaliseringsaktiviteter.
Amorim-koncernen bevarar sin familjs kännetecken samtidigt som de idag kan skryta med sin konsoliderade position i dussintals företag på de fem kontinenterna och i ett brett utbud av ekonomiska områden.
Idag är korken det främsta råmaterialet i sektorer såsom vin, hållbar byggbransch, flygteknik och rymd, transport, mode, design, sport och otaliga tillämpningar i uppmärksammade projekt runt om i världen.
Som ett resultat av denna investering ger korken inte bara ett mervärde till produkterna den inkorporeras i, utan besitter även en ny internationell position, genom att erövra en marknad som är allt mer angelägen att få dessa naturliga kvalitetsprodukter.
produktionskapacitet
av den globala korkproduktionen
av vinkorkar sålda per år
anställda
investerade årligen i R&D (forskning och utveckling)
omsättning
världens största distributionsnätverk